В следващите редове Ви предлагаме полезна информация по следните въпроси:
- Какво представляват автомобилните амортисьори;
- Кога е време да ги дадете на ремонт;
- Кога е дошъл моментът да ги подмените;
- Как се сменя амортисьор и какви правила трябва да спазвате при тази манипулация.
Какво представляват автомобилните амортисьори
Те изпълняват важната задача да обират вибрациите при движение, особено при преминаване през неравности на пътя. Това има голямо значение за комфорта при пътуване, тъй като омекотява друсането. На практика, когато автомобилът се движи по неравен път, гумите отскачат от настилката. Така колата може да стане неуправляема за части от секундата и при определени условия това да донесе сериозни рискове. Работата на амортисьорите е именно да осигуряват постоянен контакт на колелата с пътя. Това ги прави изключително важни за прецизното управление на автомобила и за неговата безопасност.
Устройство на амортисьорите
Те са четири на брой във всеки автомобил. Намират се между шасито и колелата. Представляват устройства, работещи на принципа на помпата – цилиндър, пълен с масло или азот под налягане, и бутало в него. Когато колелото подскочи нагоре, буталото на амортисьора се премества в цилиндъра си, забавя движението и така отскачането на колелото не се предава към тялото на автомобила. Обикновено цилиндърът е комбиниран с пружина, която осигурява още по-добра работа на устройството.
Тампони за амортисьори
При монтажа в горната част на амортисьорите се поставят специални тампони със задачата допълнително да обират вибрациите и да намаляват шума. Тампоните са различни според вида на амортисьорите и на самия автомобил.
Видове амортисьори
Амортисьорите се разделят на няколко вида по различни характеристики. Те биват предни или задни, в зависимост от това дали се поставят на предните или задните колела, и хидравлични или газови, според това дали цилиндрите им са пълни с масло или с газ.
Ремонт и смяна на амортисьор
Причини за износване или повреда на амортисьорите
С течение на времето амортисьорите се износват или повреждат. Най-често това се проявява в деформации на елементи, повреди на клапаните или нарушаване на херметичността, вследствие на което азотът или маслото изтичат и ефективността на устройството намалява.
Основни причините за влошаване на качеството са:
- Агресивно управление на автомобила,
- Шофиране по неравна пътна настилка,
- Големи температурни разлики,
- Некачествени амортисьори,
- Повреда на детайл в амортисьора,
- Замърсявания или контакт с химически активни вещества,
- Небрежна поддръжка и ненавременно обслужване,
- Недостатъчно масло в резервоара.
За да сте сигурни, че с амортисьорите на Вашия автомобил всичко е наред, препоръчваме Ви да правите диагностика в специализиран сервиз на всеки изминати 20 000 км.
Кога се налага ремонт на амортисьори
Дошло е вземе да пристъпите към ремонт на амортисьорите, ако установите някой от следните проблеми:
- Спирачният път на автомобила се увеличава;
- При неравен път каросерията започва да се люлее повече от нормалното;
- При шофиране дочувате почукване или шумове отстрани;
- Автомобилът се снишава, когато увеличите скоростта, спирате или в опасни завои;
- Има изтичане на масло от амортисьорите;
- Опорите на устройствата са ръждясали;
- Гумите имат неравномерно износени участъци.
Имайте предвид, че неизправностите се появяват постепенно, затова понякога е трудно да ги забележите.
Кога се налага смяна
Понякога амортисьорите са толкова увредени, че е невъзможно да бъдат ремонтирани. В такива случаи се налага те да бъдат изцяло заменени с нови. Задължително е да смените амортисьорите, ако вече сте изминали с тях над 80 000 км.
Как се сменят амортисьори
За да сте сигурни, че смяната е извършена правилно и надеждно, препоръчваме да посетите специализиран сервиз. Процедурата е следната:
- Демонтира се колелото на автомобила.
- Свалят се болтовете на окачването на волана (при нужда).
- Изваждат се маркучите от спирачната система.
- Отстранявате се гайките, първо от горната част на амортисьора, а след това– и от долната.
- Пружината се изважда с помощта на специално устройство.
- Новият амортисьор се напомпва няколко пъти на ръка и се монтира по обратния ред.
Правила при смяна на амортисьори
Никога не сменяйте само единия амортисьор. За да работят добре, задължително подменете едновременно двата предни или двата задни. Важно е също заедно с амортисьорите да подмените целия комплект – маншони, тампони и прочие. След смяна задължително направете реглаж на автомобила.