Тук ще намерите съветите на нашите специалисти относно:
- Устройство и специфики на автоматичната скоростна кутия,
- Позиции на лоста и кога се използват,
- Правила за безопасно управление на автомобил с автоматични скорости,
- Важни предписания за поддръжка в изправност.
Автоматична скоростна кутия – устройство и специфики
Точно както и при ръчната, автоматичната скоростна кутия има за задача да предава оборотите на въртене от двигателя към колелата посредством зъбни колела. Но за разлика от ръчните предавки, тя съдържа планетарен механизъм, командван от електронни датчици. Той осигурява самостоятелно превключването на зъбните колела, така че да не се променя предавателното отношение и да не се пилее мощността на двигателя.
Въпреки редицата подобрения, автомобилите с автоматични предавки все още имат по-висок разход на гориво от тези с ръчни скорости. Липсата на педал за съединител означава една част по-малко за ремонтиране, но пък поправката на автоматична скоростна кутия е по-скъпа. Добре е също да знаете, че двигателят на такава кола не може да се форсира на място с повече от 2 500 оборота в минута.
Позиции на автоматичната скоростна кутия
Лостът на всяка автоматична кутия може да бъде поставен в четири стандартни положения:
Р – ръчна спирачка, за паркиране R – задна скорост, за движение на заден ход N – свободна скорост, неутрално положение D – режим на автоматични скорости, за шофиране
Някои автомобили имат и допълнителен режим, който позволява преминаване към ръчно управление на скоростите на автомобила.
Основни правила за управление на автомобил с автоматични скорости
Автоматичната скоростна кутия се грижи предавките да се превключват самостоятелно, без участието на шофьора. Автомобилът има само два педала – газ и спирачка. Предимството е, че се намалява броят на манипулациите, необходими за управлението на автомобила. От друга страна обаче, при ползването шофьорът трябва да бъде по-внимателен, за да не се стига до повреди на скоростната кутия и двигателя на автомобила.
Ето какви правила трябва да спазвате, за да шофирате автомобила си с автоматични скорости дълго и безпроблемно:
Стартиране
Когато потегляте, натиснете спирачката, превключете лоста на позиция D и чак след това включете двигателя на автомобила. Някои автомобили имат позиция W, която е за зимни условия и осигурява потегляне от по-висока предавка. Използвайте я само когато настилката е хлъзгава.
Превключване на скорости
Винаги, когато превключвате лоста в друга позиция, го правете при напълно спрял автомобил и при натисната спирачка. Натиснете спирачка преди да превключите към D и да потеглите. Спрете напълно автомобила и дръжте спирачката, когато превключвате на задна скорост при маневриране. Изчакайте колата да спре напълно и дръжте спирачката натисната, преди да включите на Р при паркиране.
Управление
Управлението на такава кола на пръв поглед изглежда по-лесно, тъй като не се налага постоянно да работите с лоста и съединителя. Но ако сте свикнали на ръчни предавки, внимавайте да не натиснете по навик спирачката с левия си крак, докато шофирате. За препоръчване е да карате плавно и спокойно, без да форсирате прекалено много двигателя.
Ако сте спрели на светофар или в задръстване, не сменяйте положението на лоста. Оставете го на позиция D. Няма смисъл да го премествате на N, освен ако не се налага да прекарате наистина дълго време в спряла позиция.
Паркиране
При паркиране спрете автомобила на място и дръжте педала на спирачката натиснат. Дръпнете ръчната спирачка, сложете лоста на позиция Р и едва тогава изключете двигателя.
Допълнителни правила за поддръжка на скоростната кутия
Ето още няколко правила, които ще Ви помогнат да държите в изправност скоростната кутия на автомобила си:
- Сменяйте маслото на автоматична скоростна кутия на всеки 30-40 хил. км, особено ако шофирате предимно в градски условия. Прекалено старото масло може да доведе до сериозни повреди.
- Не палете автомобила с бутане или дърпане.
- Не карайте по инерция с лост, включен на позиция N.
- Ако се наложи да Ви дърпат, сложете лоста на позиция N, но внимавайте да не изминете така повече от 50 км, защото има риск кутията да прегрее.
- Избягвайте да теглите тежки ремаркета или други автомобили.
- Не е за препоръчване автомобилът да буксува.